torsdag 17. juni 2010

Plantar fasciit





Smertefull og ofte langvarig betennelse i og rundt senene under foten. Kommer av overbelastning, og vi ser både aktive idrettsfolk og vanlige mennesker med mye gåing på hardt underlag på jobb som får denne lidelsen. Kan være vanskelig å bli kvitt, men det ser ut til at både stabiliserende innleggssåler og kiropraktor med trykkbølgebehandling har god effekt, og mange blir bra i løpet av 8-10 uker. For noen kan en nattskinne som strekker foten være et godt tillegg. Kortisoninjeksjoner kan hjelpe på betennelsen, men gir sjelden varig lindring. Innleggssåle som ikke dekkes av NAV.

SYMPTOMER OG TEGN : Smerte ved belastning, lokalisert under foten baktil. Stivhet om morgenen. I lette tilfellerer er det bare smerter ved oppstart av trening og en tid etter, samt ved de første skrittene hver morgen.I mer uttalte tilfelle er det smerter ved hvert eneste steg.

DIAGNOSE : Sykehistorien med gradvis utvikling av symptomene er typisk. Ved palpasjon angir pasienten smerter svarende til fasciiens feste fortil på helbenet.

BEHANDLING : Gang-/løpstest med videoanalyse for å finne fotfeilsillinger. Vi tilpasser innleggssåler/løpsinnlegg med utsparing for det smertefulle området. Tøyninger av plantar fasciien og leggmuskulaturen er også gunstig. I enkelte tilfeller benytter vi også en nattortose som har gitt gode resultater. 

www.ortopediteknikk.no

Dette er altså diagnosen jeg har blitt stilt for den flere måneder vonde foten min. Jeg har vært sykemeldt i 8 dager nå, og det ser ut som det kanskje kan bli enda lenger - vi får se, jeg skal til legen kl. 10.50. Jeg er veldig spent på om dette kommer til å gå over, eller om jeg kommer til å plages med det i lang tid fremover. Jeg har fått henvisning til ortoped og fysioterapeut, men har ikke fått noen innkallelse enda.

Red. kl. 12.40: Jeg er hjemme fra legen, og er sykemeldt i tre uker. Henvisningen til ortoped ble tydeligvis aldri sendt av den andre legen, så den ble sendt nå! ARGH!

♥ Siljemor

Ingen kommentarer: