søndag 4. juli 2010

Tanker rundt Foreldre og Barns artikkel

... som heter "Foreldre på aleneferie". Jeg er for, men jeg er også imot.


Jeg er for, fordi foreldre skal også være kjærester. For å fortsette og være kjærester må man pleie kjærligheten. Det er ikke alltid så lett i familiehverdagen, hvor man skal bake, lage mat, vaske klær og gulv, og ikke minst være sammen med barna. Barna har også godt av å være sammen med andre enn foreldrene. De må vite at det fins andre omsorgspersoner i livet deres. De må lære at foreldrene kan reise fra dem, og at de alltid kommer tilbake. Et barn som aldri har barnevakt, blir heller ikke vant til å ha barnevakt. Hva skal du da gjøre hvis det dukker opp noe, slik at du rett og slett reise fra barnet, og barnet viser misnøye?

Jeg er imot, fordi familien også må pleies. Barn er noe man selv har valgt å få, og da blir det helt feil å si "ååh, herregud det skal bli godt å reise vekk uten ungene!". De er ungene dine, og du skal ikke ønske å være uten dem en hel ferie - da skulle du, i mine øyne,  aldri ha fått barn. En ferie skal, i mine øyne, brukes på familien. Man skal gjøre morsomme ting sammen, og nyte de deilige dagene, som en familie.

Hvorfor ikke møtes på midten? Å ta en liten uke alene, som kjærester, mens barna kan kose seg hos bestemor, er jo kos for alle, er det ikke det? Så kan man være sammen resten av ferien, enten hjemme, eller dra et sted - eller to -, eller, hvorfor ikke møtes på midten der også - være hjemme OG reise?

 

Som jeg tidligere har fortalt, skal jeg og Jonas på kjærestetur til Trondheim om 14-dager - ALENE, som kjærester. Vi skal være borte i 3 dager. Mens vi er borte skal svigermor bo hos oss sammen med Martine. Egentlig var planen at Martine skulle være hos svigermor, men så kom vi på at vi har 5 andre barn som trenger barnevakt, nemlig kattungene. Disse 3 dagene unner vi oss selv, av tre grunner:
1. 05. august har vi vært sammen i 5 år, og dette er vår gave til hverandre.
2. Vi har ikke vært noen steder alene etter Martine ble født.
3. Vi vurderte å ta med Martine, men vi kom frem til at hun kom til å kose seg mer sammen med farmor, enn på et hotelrom eller i barnevogna dagen lang.
Martine har 3 uker ferie fra barnehagen, Supermannen har 3 uker ferie fra jobb, og jeg har 2 uker ferie fra jobb (mm. jeg blir sykemeldt lengre...), og da syns jeg ikke vi skal ha dårlig samvittighet fordi vi drar bort uten henne i 3 dager. Jeg tror hun har godt av det, og jeg tror vi har godt av det.

Hva syns du om det hele? Er det OK å dra bort hele ferien uten barna, eller er det ikke OK i det hele tatt? Er det OK å møtes på midten? Hva gjør dere i sommer?

Når alt dette er sagt, så gleder jeg meg til å rusle hånd i hånd med Supermannen, og bare kose oss med hverandre, og pleie kjærligheten. Men det kommer ikke til å være et minutt der jeg ikke tenker på lillejenta mi, og hvor mye jeg savner henne. ♥

♥ Siljemor
bilder fra weheartit.com

3 kommentarer:

LiLLeBiE sa...

Jeg synes du og kjæresten skal nyte 3 dager på kjærsteferie med god samvittighet. Om du ser det fra Martines vinkel skal hun bo 3 dager sammen bestemor - for en stas :) Jeg husker godt fra jeg var lita, at jeg skulle få være med min bestemor på hytta bare jeg og henne. Det var så morro, ta toget bare vi to. Spiste godis og koste oss. Det var bare en helg, men jeg husker det enda:) Og hun var nok med meg på tur fordi mine foreld trengte barnevakt:)

Men jeg ville ikke reist 2 uker til syden uten mitt lille gull...rett og slett fordi jeg ville ikke klart å vært borte fra han så lenge. Vi er en familie, og ferien vil jeg bruke til å lage gode ferie-barndoms-minner med sønnen min og kona mi :)

Men for de som ønsker å reise på sydenferie alene uten barn, er barna store nok så klarer de seg en uke på ferie hos besteforeldre eller tanter og onkler:)

er jo forskjell på om barnet er 1-2 år eller 7 liksom :))

ha en fin kveld :)

Trine Lise - Mitt liv som hjemmemamma sa...

Jeg synes dere skal kose dere på ferie.

Selv er jeg av den som godt kan reise vekk noen timer, men ikke fler dager enda. Kan ha noe med at jeg er hjemmemamma og veldig vant til å ha Prinsen rundt meg.

Vi skal ut å spise, på Valen show og sjekke livet på byen om 14 dager, og det gleder vi oss til. Da kommer svigers og skal passe Prinsen her hjemme. Sånn at jeg kan stå opp selv, jeg liker det best.

Jeg synes man skal gjøre det man føler seg komfortabel med, og ikke tenke på hva andre synes.

Jeg synes ikke man skal reise vekk i 2-3 uker uten barn, men som dere å ta 3-7 dager er ikke noe problem :)

Kos dere masse

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk