mandag 10. oktober 2011


''Verdensdagen for psykisk helse er en årlig markering som holdes over hele verden den 10. oktober. Årets tema er Unge på vei - utdanning, arbeid og psykisk helse.'' - fra
verdensdagen.no.

Hva er psykisk helse? Psykisk helse er tankene og følelsene våre. Alle kan føle seg nedfor, men hvis man har følt seg nedfor i veldig lang tid - måneder, år - kan det være en psykisk lidelse. Psykiske lidelser kan også føre til fysiske lidelser, altså smerter i kroppen. Det fins mange forskjellige årsaker til psykisk sykdom. Noen er arvelig belastet, mens andre kan bli syke etter traumatiske eller plutselige hendelser.

Jeg kan skrive langt om lenge og lenger enn langt om psykisk helse og om psykiske lidelser, men jeg velger å stoppe her. Jeg vil bare si et par ting som er viktige for meg;

* Si ifra til noen!
Hvis du føler deg trist, lei, alene, ja, rett og slett nede i kjelleren, snakk med noen om det. Det kan hjelpe å føle at noen hører deg. Si ifra til noen hvis du kjenner noen som sliter, også. Det kan hende det utgjør en livsviktig forskjell for den det gjelder.

* Vær åpen om det!
Jeg har selv både nær familie og nære venner som er psykisk syke. Vi er åpne om det, både innad i familien, i vennegjengen, og med alle andre. Vi snakker om det. Vi deler erfaringer og meninger. Vi gjør det å ha en psykisk lidelse, litt mindre tabu. Det er en sykdom, akkurat som kreft eller leddgikt. Det bør ikke være tabu, og det bør være mer akseptert, hvis jeg kan bruke det ordet.

Røde Kors har en veldig fin nettside, som heter Kors på halsen. Her kan du lese om psykisk helse, og mange andre temaer som feks. mobbing, rusmidler, vold, og rasisme.
Hvis du interesserer deg for psykisk helse, kan du også melde deg inn i forskjellige lag og forreninger, feks. Mental Helse Ungdom.

Ta vare på hverandre, og elsk hverandre litt mer.
Da blir kanskje verden et litt bedre sted.

Ingen kommentarer: