lørdag 31. mars 2012

Lavkarbo - rett og slett farlig?


 Lavkarbo – rett og slett farlig? 
En fordypningsoppgave
av
Silje Andrea Holm


Lavkarbo er i vinden som aldri før, og praktiseres ikke lenger bare som en hurtig slankekur for overvektige, men også som en livsstil. Folk bytter ut ris, pasta, potet, sukker og frukt, med fett, fett, og atter fett. Er dette en sunn livsstil? Kan virkelig et kosthold med så mye fett over lang tid være bra for kroppen?

Lavkarbo-dietten var i utgangspunktet en slankekur som leger anbefalte overvektige pasienter før operasjoner. Dette fordi pasientene ofte måtte gå ned mange kilo, på kort tid. Dietten ble da lagt opp av kvalifisert helsepersonell, som ga instruksjoner i hva slags tilleggspreparater som måtte inntas. Pasienten ble nøye oppfulgt av leger og helsepersonell under hele dietten. Når målet var nådd, måtte pasienten sakte innføres til normal, sunn kost igjen.
Det finnes flere varianter av lavkarbo-dietter, men mest kjent er nok Atkins-, Fedon Lindberg- og Ketolyse-dietten. Felles for disse lavkarbo-diettene er måten de fungerer på. Når du kutter ut karbohydrater og tilfører fett, vil fettet du tilfører forbrenne det fettet kroppen din har lagret. Dette kalles ketose. Ketose er kroppens reserveløsning for å skaffe alternativ energi fra fett, når kroppen ikke blir tilført nok glukose (karbohydrater). Kroppsfettet blir brutt ned til ketonstoffer, som heretter blir kroppens viktigste energikilde. Denne prosessen fører til at kroppen oppløser sine fettlagre, og forbrenner dem. Ergo, fett forbrenner fett.

Det er ingen tvil om at lavkarbo fungerer som en rask slankekur; du mister mange kilo på kort tid. Dette kan jeg, undertegnede, fortelle med sikkerhet, da jeg selv har prøvd det.
Leger som anbefaler denne dietten kommer med lovnader som forbedring av psykisk helse, bedre blodsukkerverdier, mindre risiko for diabetes type 2, mindre risiko for hjerte- og kar-sykdommer, og ikke minst forbedret livskvalitet. Det er bevist at blodsukkerverdien blir forbedret, men angående de andre punktene finnes det ingen langsiktig forskning, og de lærde strides. Ernæringsfysiolog Mette Helvik Morken har doktorgrad i ernæring, og kommer med dette utsagnet om lavkarbo: ”Et lavkarbokosthold kan være et behandlingsalternativ ved fedme. Vektreduksjon vil, uavhengig av metode, bedre fettsammensetningen i blodet, redusere et høyt blodtrykk og bedre glukoseresistens. Når vektreduksjon er oppnådd og vekten er stabil er det viktig å tenke langsiktig. Da vil Helsedirektoratet sine anbefalinger være optimale.”  Helsedirektoratets anbefalinger er utviklet nettopp for å forebygge hjerte- og kar-sykdommer, og går ut på å spise mindre mettet fett, sukker og rødt kjøtt, mer grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. En lavkarbo-diett følger nesten ingen av disse anbefalingene; man spiser mer mettet fett og rødt kjøtt, mindre grønnsaker, frukt og bær, og så og si ingen grove kornprodukter. Under en diett som dette, inntas det enorme mengder mettet fett, og dette er kanskje ikke skadelig på kort sikt, men hva med dem som lever en lavkarbo-livsstil? De som lever av mettet fett. Tenk på alle barna som blir oppdratt under en slik livsstil, hvordan er helsa deres når de runder 20 år? Det eneste som er felles for et sunt, anbefalt kosthold og en lavkarbo-diett, er unngåelsen av sukker. Men som erfaren lavkarbo-slanker, vet jeg at det hungres etter det søte under en sånn diett,  og dermed går man for det nest beste, nemlig kunstige søtningsstoffer, og det diskuteres også frem og tilbake om disse stoffene er skadelige.
Når man går på en slik diett, spiser man også mye proteiner. Proteiner gir fra seg mange avfallsstoffer, som skilles ut via urinen. Hvis man ikke er påpasselig og drikker masse vann, vil ikke alle avfallsstoffene skilles ut. De vil samle seg i nyrene, og nyrene kan på sikt bli skadet.  Som tidligere nevnt, anbefales man også en del tilleggspreparater, som multivitaminer, multimineraler og Omega-3. Uten daglig inntak av disse kan det føre til dårlig helse, da svært lite av disse stoffene kommer via lavkarbokost.
Utelukking av karbohydrater fra kostholdet, kan også påvirke stoffskiftet ditt på en negativ måte, og ved å kutte ut alle kornprodukter, vil tarmhelsen bli betraktelig dårligere, og man kan på sikt utvikle feks. tykktarmskreft.

Vil vi virkelig utsette kroppen og helsa vår for alt dette? Forskning viser til en del positive virkninger av en lavkarbo-diett, men de negative virkningene av en lavkarbo-livsstil gir oss en forståelse for hvorfor det bør slutte der; etter dietten er avsluttet og målet er nådd. Hvis du skal gjennomføre en slik diett – gjør det i samråd med lege.
Kilder

Boka ”Slank med Ketolysekuren – en enklere vei til et lettere liv” av Torkil P. Andersen

Ingen kommentarer: