tirsdag 12. juni 2012

Foccaccia

Jeg kjeda meg i dag tidlig, så jeg bakte liksågodt en foccaccia! Det kostet meg ingenting, siden ingrediensene allerede fantes i det slitte kjøkkenskapet vårt, og foccacciaen vil brødfø meg helt til helgen. Passer bra siden jeg fremdeles er  b l a k k.



0,5 l fingervarmt vann
10 ss olivenolje
1 ss salt
0,5 ss sukker
1 pk tørrgjær (jeg brukte "tørrgjær til søte deiger", men det spiller ingen rolle hva du bruker, det er samme greia)
Alt ovenstående blandes til en klumpfri "røre".
Ogsååå kan du ha i hvetemel til det blir en passelig deig (litt under 1 kg ca).


Hev deigen under et kult kjøkkenhåndkle i 30 min. Bak deigen ut på et stekebrett, hev i 30 min under det samme kule kjøkkenhåndkleet. Prikk så deigen med fingeren, og dynk den med olivenolje (deigen altså, ikke fingeren). Strø over havsalt og stek på midterste rille i ca 15-20 min, på ca 200-220 grader (igjen, obs, viktig; deigen, ikke fingeren).

Server lunkne, eller dagsferske med smør. Mmm.

Idag var det trekkdato på skolen. 1A, altså min klasse, ble ikke trukket opp til noen eksamener, i noen fag. Litt letta, men det hadde ikke vært krise hvis jeg ble trukket opp i feks. samfunnsfag eller engelsk. Apropo engelsk, så fikk jeg igjen engelsk-tentamenen min i dag, med full score og en anbefaling om å fortsette og studere engelsk til høsten, noe jeg skal; jeg har søkt faget internasjonal engelsk som ett av mine fire programfag. Jeg er ikke hverken god eller interessert i noen av realfagene, så jeg søkte ved siden av internasjonal engelsk, sosiologi og sosialantropologi, psykologi og matte 2P. Tro meg, jeg vil ikke ta matte, men siden det er påkrevd som ett av de fire programfagene, har jeg ikke noe alternativ.

Søknaden min til Bybroen vgs er forresten bekreftet, og jeg har betalt depositumet. Tjohei!

2 kommentarer:

Martine sa...

Mmm, nå fikk jeg lyst på foccaccia med aioli :))
Takk for svar i forrige innlegg btw :D

Christine Tallulah sa...

flink du er! og herregud,tror jeg må bake i dag. hørtes helt fantastisk ut!