tirsdag 8. januar 2013

Tanker i mørket

Jeg burde sove nå. Jeg skal stå opp om mindre enn seks timer, og jeg vet at jeg egentlig trenger minst sju timer søvn for og i det hele tatt reagere vagt på en av de tre alarmene jeg har satt på. Jeg kommer til å forsove meg. Jeg er ikke pessimist, snarere realist. Det har nemlig nesten blitt en (u)vane, som følge av høsten og vinterens søvnproblemer. Jeg får ikke sove om kveldene, uansett når jeg legger meg. Jeg kan være stuptrøtt og dausliten, men alikevel vil ikke Jon Blund melde seg.

Når jeg ligger her, igjen, søvnløs, får det meg til å tenke på hva det kan være som holder meg våken. Og jeg vet det så inderlig godt.

Det er bekymringene. Uroen. Usikkerheten. Alle disse svære tankespinnene i hodet mitt, som jeg ikke klarer å rydde opp i. Jeg klarer ikke å løse opp knutene. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal angripe dem, disse knutene i disse svære tankespinnene.

Så da ligger jeg her da, langflat, med det som føles som gigantiske lodd hengende i tilværelsen min. En konstant tyngde som ikke lar meg sove, som ikke lar meg finne ro. En tyngde som ingen forstår. Valg jeg må ta. Valg med følgende konsekvenser.

Lev i nuet, sier de. Tenk på framtida di, sier de. Men hvordan kan jeg leve i nuet, når alt jeg tenker på er framtida?

Ingen kommentarer: